måndag 29 november 2010

Varumärket Uppsala

Uppsala är en fantastiskt bra stad på många sätt. Den är ganska stor, men känns inte som en storstad. Tillräckligt stor för att ha biografer, restauranger och teatrar så att det räcker för de flesta. Tillräckligt stor för att ha ett av de bästa sjukhusen i landet. Sen är det närheten till Stockholm, på 40 minuter är man där med tåg.

Och behöver man resa längre bort för att få omväxling har vi bara 20 min med taxi till Arlanda. Vad mer kan man begära, lagom stor stad, bästa läget, gladaste stadsborna...

Uppsala Tourism heter det kommunägda företaget som ska sälja oss som turistmål. Under 2010 ombildas de till det nya Destination Uppsala som ska öka antalet besökare och hjälpa oss i besöksnäringen - dit Akademihotellet hör - att få bättre beläggning.

Stora event brukar vara viktigt när man ska ge tyngd till ett varumärke och det skulle vi gärna kunna ha fler i Uppsala. De stora event som jag just nu kan komma på att vi har är Innebandytävlingarna i Storvreta-cupen i mellandagarna, Bandyfinalen i mars, Valborgsfirandet 30 april och Reggaefestivalen i augusti. Med tanke på vår uråldriga historia borde vi också ha Vikingafestivalen.

Vi har ju inte Bohusläns klippor eller Visbys ruiner, men vi har en stad med traditioner och historia, två universitet, en medeltida stadskärna och mycket intressant att se för den som är intresserad av just det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar