onsdag 24 november 2010

Hotellfunderingar

Hotellbranschen är speciell på många sätt. Den tjänst vi säljer - ett lagom stort rum, en skön säng och lite bekvämligheter ska ge gästen en känsla av trygghet och lugn. Man behöver sin sömn. Våra hotellgäster är alla individer med sin egna personliga vanor och önskemål, så vår uppgift är att försöka hitta en känsla i rummen, ett kanalutbud i TVn, en sammansättning av frukostbuffén mm som passar så många som möjligt.

Alla inser lätt att det är inte möjligt att erbjuda ett hotell som passar allas önskemål. Somliga vill ha room service dygnet runt, hotellbar med paraplydrinkar eller pool på taket. Det har vi inte på Akademihotellet. Våra gäster, alltså de som trivs här och kommer tillbaka, har andra prioriteringar. De vill ha ett personligt mottagande, en familjär känsla, centralt läge med promenadavstånd till det mesta, bekväm säng och en varm dusch. Innan de ska sova vill de se lite TV med bra kanalutbud. På morgonen vill de ha en god och välkomponerad frukost med kvalitet, nybakat bröd och varmt kaffe.
Inte på Akademihotellet

När man som vi är ett trestjärnigt hotell är det viktigt att låta gästerna veta vad de får när de väljer oss. Om vi med vår web-information på egen hemsida och alla möjliga andra platser kan kommunicera vad vi erbjuder på ett enkelt sätt kommer vi att få nöjdare kunder. För de flesta är läget den viktigaste faktorn och där är vi svårslagna. Personalens bemötande och servicekänsla kommer också högt och även där har vi goda omdömen.

Kort sagt: våra gäster ska veta vad de får hos oss och om vi fortsätter att leverera det de förväntar sig kommer vi att ha nöjda kunder. Och då trivs de trots att vi inte har någon skybar eller spa-anläggning. Allt det kan man ju få i närheten om man tar en liten promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar