fredag 12 november 2010

Den digitala världen

Just hemkommen från en confex-kurs om Marknadsföring i sociala medier känner man att man verkligen har en uppgift som bloggare. Twitter, Facebook, Tripadvisor, Google och en stor mängd liknande platser med lite olika inriktning bör man känna till och se till så att man vet vad som skrivs om Akademihotellet.

Det är en spännande värld man upptäcker och vi som ska kommunicera med kunder av alla slag måste känna till var våra kunder finns. Om Facebook vore ett land skulle det vara nummer tre i storlek efter Kina och Indien och vi vet att våra viktigaste målgrupper är vana internetanvändare. Alltså ska vi se till att vi både vet vad man skriver om oss och att vi kan kommunicera ut vårt erbjudande om bekväma hotellrum och kurslokaler med centralt läge i Uppsala.

Säkert är många företagare rädda för risken man tar att kritik från missnöjda kunder kan läsas av vem som helst. Så vad kan man göra? Kontrollera vad som skrivs kan man definitivt inte så då återstår att se till att kunderna blir nöjda och skriver snälla saker om oss. Som alla vet finns ingen effektivare marknadsföring än den som förmedlas av vänner och bekanta.

Jag hoppas förstås nu att våra gäster, både nuvarande och kommande vill vara med och skapa dialog på olika sätt i de forum där vi finns, t ex Booking.com , Tripadvisor eller kanske här i bloggen eller på Facebook. Eller varför inte skicka oss en bild från ett besök hos oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar