tisdag 15 mars 2011

Idrottsstaden Uppsala

Uppsala laddar för Bandyfinalen som går av stapeln i helgen. Fans och bandyintresserade kommer från hela landet - en del av dem bor på Akademihotellet - för att uppleva matcher och festligheter. Det är alltså mycket fokus på bandyn just nu, men jag tänkte slå ett slag för andra sporter som inte får så mycket publicitet.

Här är ett axplock: 1 april Isracing på Studenternas - internationell tävling, 15 juni SM i Voltige, 24 juli SM i Boule, 18 augusti SM i sportskytte - pistol och 9 juni Swedish Beach Tour på Vaksala torg. Bara som några exempel på sporter som aldrig får så mycket utrymme i media. Uppsala har mängder med idrottstävlingar och de flesta drar inte så mycket åskådare.

Nu tror läsaren att jag skriver om det här bara för att jag inte tycker om att se på bandy. Det är sant. Ett parti boule med skickliga spelare eller en voltigegrupp som uppträder roar mig bra mycket mer att se på. Eller varför inte beach volley på Vaksala torg - det blir en nästan surrealistisk upplevelse att se spelare med badkläder på en konstgjord strand mitt i stan.

Alla som kommer hit för att njuta av bandyn kan strunta helt i mina synpunkter - det kan jag nog vara lugn för att de gör - och jag önskar dem en härlig helg med sol och spännande matcher. Fast nån gång ibland kunde kanske våra lokala tv- och pressmedier ägna lite uppmärksamhet åt de ovanligare sporterna också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar