fredag 18 februari 2011

Fredag bästa dagen?

Fredag är veckans utan tvekan populäraste dag, åtminstone får man ofta det intrycket. Hela helgen är kvar som ett löfte om vila, god mat, lite kultur, kanske Skavlan på tv, lite skridsko eller skidor. För min egen del känns det som att skridsko kan vara aktuellt, några minusgrader och hårda nyplogade isar kan det bli. Får man sen en grillad korv vid brasan är det fullt tillräckligt för att göra mig nöjd och belåten.

Ett kulturellt evenemangstips brukar jag leverera och om jag utgår från min egen lite udda smak är det MA Numminen med sin förträfflige dragspelare Pedro som lockar. På söndag den 20 februari kl 14 kan han avnjutas i Kulturoasen i Hågaby. Jag vet att många anser att han inte kan sjunga och det är antagligen sant, men har något annat som kan vara svårt att beskriva. Det finska svårmodet kanske.

Har man turen att bo på Akademihotellet i helgen finns flera möjlighter på nära håll. Lördag kväll kan man avnjuta en öl och lite god gulaschsoppa på Pub 19 på Svartbäcksgatan och tycker man om att lyssna på blues är det rätt ställe - Blue screen spelar. Lördag kl 16 har Stadsteatern urpremiär på Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor. Kan det vara en association till Stieg Larsson, upphovsmannen till Lisbeth Salander?

Stieg Larsson bodde aldrig på Akademihotellet. Det gjorde inte Daniel Craig heller vid sitt besök i Uppsala i somras, trots att han fick erbjudande om fritt hotellrum, men några kändisar vars namn jag inte kan nämna har vi haft som gäster. Den senaste hette faktiskt Daniel i förnamn och har blivit känd för en låt med titeln Gubben i lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar