onsdag 22 december 2010

Fridfull jul

Trogna bloggläsare har naturligtvis noterat att det har varit ett par dagars uppehåll i skrivandet och jag kan bara erkänna att jag har prioriterat hårt arbete framför bloggandet. Diverse möten, implementering av vår online-bokning, färdigställande av de renoverande rummen, lunchnöte med ledningsgruppen är några av de uppgifter jag ägnat mer tid än bloggandet. Idag stänger vi receptionen för helgen och jag har tänkt mig en lite lugnare dag - bara vi får leverantören av de nya sängarna att leta fram dem och se till att kommer hit.

Julfriden ska alltså sänka sig både över Akademihotellet och resten av världen, även om den tar sig lite olika uttryck på olika platser. Huvudstadens gator och julmarknader var märkligt glest besökta i helgen trots bara några dagar kvar till jul. Bombattentatet på Bryggargatan skrämmer många - vi fick en påminnelse om hur livet ser ut på många platser i världen. Min tanke är att vi ska hålla fast vid vårt öppna samhälle och inte låta en enskild händelse skrämma oss från gatorna.

Konstigt nog har många undrat varför inte Säpo kunnat signalspana bättre för att fånga in en blivande terrorist i sina nät och man kan få se Säpochefen sitta i TV och försvara det öppna samhället och varför han inte ska ha ökade befogenheter att bevaka privat kommunikation. För någor år sedan var det en stark opinion mot att Fra skulle tillåtas signalspana på nätet. Opinioner svänger snabbt....

Oroväckande händelser påverkar inte det faktum att hotellet ska ha några dagars vila för att öppna igen den 6 januari 2011 med förnyad och utvilad personal, nytt onlinebokningssystem och fräscha rum. Vi har haft ett fantastiskt år med fler gäster än någonsin tidigare och jag önskar alla mina läsare God Jul och Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar