fredag 20 maj 2011

Flower Power

Carl von Linné var en uppsalabo som lyckades bli en av de mest kända alla kategorier. Mer känd än både Gösta Knutsson och Owe Törnqvist. För fyra år sedan firade vi trehundraårsminnet av hans födelse med en linnévecka och många stora arrangemang.

Nu är det dags för Flower Power days som pågår 20  - 23 maj - start idag alltså. Internationellt är kanske Linné den allra mest kända svenska vetenskapsmannen.
Före honom rådde stor förvirring och oordning i naturen, men han lyckades tänka ut ett system för att organisera allt, åtminstone växterna. Sexualsystemet, där man räknar ståndare och pistiller för att klassificera växter, blev allmänt accepterat av botaniker i hela världen.

På Linnes Hammarby, strax utanför Uppsala österut, kan man på söndag kl 18 avlyssna en konsert på kantele, ett gammalt finskt stränginstrument som är vackert att höra. Om jag inte skulle tillbringa helgen i Hälsingland vore det ett av mina favoritval.

Som alternativ till Linnéprogrammet kan jag nämna Schottis-SM som går av stapeln på Disagården i Gamla Uppsala med start redan kl 09.00. Landshövding Egart - vår mest anonyma landshövding hittills - kommer att invigningstala. Om han sedan deltar i dansen vet jag inte, men då kanske han skulle bli lite mer allmänt känd.

Väderprognosen för helgen lovar sol och behaglig temperatur så mitt bästa tips kanske ändå är att bara njuta av grönskan, fågelsången och alla glada människor som flockas på uteställen och utmed åns stränder. Akademihotellets grannar Williams Pub har jag nämnt tidigare som förslag för hotellgäster som bara vill gå några steg för att få något att äta eller dricka. Deras nya trädäck på gården har inte varit välbesökt hittills, men jag tycker vi ska ge dem en chans. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar