fredag 6 maj 2011

Fånga kvällen

Fredag igen, favoritdagen. Om man skulle införa åttadagarsvecka föreslår jag en till fredag, det skulle bli populärt. I det gamla sovjetimperiet lär man ha försökt att införa tiodagarsvecka för att att öka produktionstakten, men försöket avbröts eftersom missnöjet var kompakt. Vi har troligen en sjudagarsgen i vårt dna som styr oss.

Mina egna planer för helgen innefattar att tillsammans med vänner avnjuta Phontrattarnas årliga vårshow följt av en god middag. Har vi tur kan det bli uteservering - väderprognosen är god. Uppsalas centrala delar på våren med de nya träbryggorna längs åkanterna är en behaglig upplevelse. Mycket folk i rörelse, många små uteställen av olika typer och mycket grönska längs ån. Den som läst mina tidigare inlägg vet att jag har en stark uppfattning om betydelsen av känslan i det gemensamma rummet i staden.

Den som vill ha lite blues, lite god mat och en öl i trivsam miljö kan gå till Hijazz i gamla centralen ikväll. Det finns också ett par nya filmer som kan vara sevärda på Filmstaden, men en skön vårkväll känns det som en dålig rekommendation. Tids nog kommer hösten och då kan man behöva många biokvällar.

Har man turen att bo på Akademihotellet kan man slå sig ner i vår grannpub Williams´ nya uteservering inne på gården. De har både mat och ett stort sortiment ölsorter. Man kanske till och med vill låna boulekulor på hotellet och ta ett parti nere i Odinslund före maten så smakar det bättre. Här höll jag på att tillägga carpe diem, men hejdade mig i sista stund, det låter lite för krystat. Men trevlig helg vill jag tillönska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar