tisdag 18 januari 2011

Nya rutiner

Det vardagliga livet på ett hotell som Akademihotellet rymmer många arbetsuppgifter, det allra mesta märks inte förrän det inte görs ordentligt. Att rummen städas noga och är fräscha när gästen kommer är självklart och ska bara fungera, likaså att man får ett positivt bemötande av receptionen när man anländer. Alla delar i verksamheten syftar till att våra gäster ska få den service de förväntar sig: trevligt bemötande, skön säng att sova i, varm dusch, god frukost på morgonen och lite hemkänsla.

En av de mindre spännande arbetsuppgifter som måste göras är att se till att våra leverantörer får betalt och helst i tid. Vi har just installerat Invoice Manager, ett nytt fakturahanteringssystem som ska underlätta den hanteringen. Alla inkommande fakturor skickas för scanning och vi får dem som pdf-filer för digital hantering. Kontering, attestgranskning och godkännande för betalning görs ganska enkelt i systemet.

Det här tillhör ju inte de arbetsuppgifter som jag själv är mest road av, men ett bra datasystem gör det åtminstone enkelt och snabbt att sköta. Då kan man få lite mer tid för annat som är mer kreativt, till exempel att fundera på vad dagens blogg kan handla om. En liten inblick i våra administrativa rutiner blev det den här gången - hoppas det blir något mer upphetsande nästa gång. Borde inte vara svårt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar