torsdag 15 september 2011

Synas på nätet

Vi som driver hotell blir ofta uppringda av säljare som vill erbjuda oss presentation på deras fantastiska websida. Ofta har de ett försåtligt sätt att framställa sin sak: Vi ska bara kolla du och jag att dina uppgifter sen tidigare stämmer - har du en minut? Jag brukar fråga om jag har avtalat om införande med dem sedan tidigare och då brukar de dra på svaret eller hitta på något om gratiserbjudandet jag fick för ett år sedan. Värdet av deras tjänst för vår marknadsföring är svårt att bedöma, men ofta ganska litet.

Självklart är det helt nödvändigt för oss att vara lätta att hitta för den som söker kurslokaler eller hotell i Uppsala. Kataloginföranden har vi slutat med helt, våra målgrupper är ganska vana nätanvändare.

Som alla vet är Google den absolut mest använda söktjänsten och Akademihotellet kommer upp bland de tio första träffarna när man googlar "hotell uppsala". Den platsen kan vi inte köpa, den måste man förtjäna.

Ingen vet säkert hur Google indexerar och rankar webplatser, men säkert är att man ska ha en välstrukturerad websida och ha många länkar in för att rankas högt. Man bör också uppdatera och aktualisera sin webinformation ganska ofta.

Igår hade jag besök av en säljare från den lokala webplatsen Uppsala.com där vi finns med. Den typen av tjänster tror jag kan ha framtiden för sig - de har ju lite bättre förmåga att samla och presentera lokala företag, eftersom de finns i stan. Dessutom ger de oss lite google-poäng. Är det nån som tycker att jag skriver om Google som om det vore något levande och inte bara en sökrobot?

http://bloggkartan.se/registrera/25815/uppsalahttp://bloggkartan.se/registrera/25815/uppsala

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar