fredag 30 september 2011

Morgonvy

Här kommer ytterligare en färsk bild från min cykeltur till jobbet idag på morgonen. Just innan jag svänger in på Akademihotellets gård från Åsgränd, ser jag domkyrkotornen i morgonljus bakom ärkebiskopsgården. Jag har sett den vyn hundratals gånger och tycker fortfarande att det är vackert.

Man är nog priviligierad som får arbeta på en plats som har så många historiska byggnader och miljöer. Dessutom har den befolkats av ett antal litterära figurer varav Pelle Svanslös kanske är mest känd - han bodde ju på just Åsgränd med sin Maja. För något år sedan skickade jag en inlaga till Kulturnämnden där jag föreslog att en liten bronsfigur av katten Pelle borde placeras här i universitetsparken som en påminnelse om Gösta Knutsson och hans betydelse för att sätta Uppsala på den litterära kartan.

Morgonvy från Åsgränd
Barnböcker har kanske inte lika hög status som vuxenlitteratur, så jag fick avslag på mitt förslag, men jag fick iallafall ett svar från kommunens kulturstrateg. Det kan ju bli aktuellt senare, jag är av naturen rätt envis, så det blir en ny inlaga om något år.

Tips för helgen: Poetry Slam på Reginateatern hela helgen för den som tycker om ord som flödar. Mycket nära för våra hotellgäster. Och ännu närmare: Andrew Canning spelar på Domkyrkans stora orgel lördag eftermiddag kl 15.00. Helt gratis och utan predikan. På Stadsteatern spelas bland annat Tolvskillingsoperan som jag själv med en kollega såg igår kväll. Härlig musik och mycket rörelse på scen.

Mitt vanliga tips att njuta av sköna kvällar på t ex en trevlig uteservering vid ån står sig fortfarande - prognosen säger värme. Trevlig helg!

http://bloggkartan.se/registrera/25815/uppsala





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar