torsdag 6 september 2012

Musikens kraft

Uppsala är en av landets körtätaste städer. Här finns ett stort antal körer för alla åldrar och kön med stor bredd på repertoar och musikstil. Orphei Drängar, Allmänna sången och Uppsala Akademiska Kammarkör tillhör de mest kända och deras konserter brukar alltid vara välbesökta. Den årligen återkommande Capricen i början av december tillhör mina favoriter. Det är OD som ger en blandad konsert med varieteinslag och proffsiga gästartister med hög kvalité på programmet.

Man mår bra av att lyssna på körmusik, men kanske ännu bättre av att sjunga i kör. Jag har själv varit körsångare - i Domkyrkans Oratoriekör - under ganska lång tid och mådde alldeles utmärkt av det. Jag mår fortfarande bra även om jag inte sjunger i kör längre, men det kanske beror på att jag får sjunga lite med mina spelkamrater i Cliffs of Richard som spelar irländsk folkmusik.

Till våra besökare i Akademihotellet vill jag rekommendera att se efter i evenemangsprogrammet på Destination Uppsala vad som händer på kulturfronten. Man kan ha tur och få tillbringa en kväll med någon av stadens alla körer och må alldeles utmärkt en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar