fredag 14 september 2012

Kulturen och staden

Mina trogna läsare vet att jag har en stark känsla för olika typer av småskaliga kulturyttringar i staden. Särskilt små scener på restauranger och i andra lokaler som inte är så pretentiösa tycker jag om. Igår kväll hade jag en skön stund med min hustru och en vän på Ciao Viktoria, den restaurang på Drottninggatan 12 som tidigare hette Fredmans.

Sani Gamedze
Maten - pasta med kyckling  - var ok, personalen trivsam och vänlig, men framför allt var det musiken som var kvällens behållning. Den lokale bluesgitarristen Tomas Arnesen hade en riktig formtopp och den sydafrikanska jazzsångerskan Sani Gamedze kan sjunga jazzstandards med en helt egen känsla. För alla som tycker om att äta husmanskost med lite öl eller vin och samtidigt avnjuta välspelad jazz och blues kan jag rekommendera det här stället - det blir fler tillfällen i höst.

Det är fredag idag och jag ska tillbringa helgen i stugan med några vänner. Temat är som vanligt vid den här tiden svampplockning och björnspaning. För alla som är kvar i stan kan jag rekommendera Dagens musikal med Jacke Sjödin på Regina ikväll kl 19 eller kanske Till Damaskus på Stadsteatern lördag kväll. Eller kanske filmen om Palme på bio. Allt inom promenadavstånd från Akademihotellet (som snart har stans dyraste hiss).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar