fredag 28 september 2012

Kulturhjältar i Uppsala

Om man tycker att kultur i form av konserter, teater, dans och annat är viktigt för att en stad ska vara en bra plats att bo på ska man veta att det är viktigt att det finns entusiaster. Jag menar personer som drivs av en känsla och en idé till att skapa mötesplatser och upplevelser som andra kan ha glädje av. Institutioner i all ära - de är viktiga - men utan hängivna entusiaster kommer det inte att hända så mycket spännande.

Vicente Amigo - flamenco
Jag har tidigare skrivit om Kulturhjältarna i Hågaby där bland andra Kent Wennman är just en sån person. Han har utvecklat scenen i Håga där både amatörer och etablerade artister får möta en publik och han har jobbat med att boka spännande program till Parksnäckans scen i Stadsträdgården. Han blir inte rik på det skulle jag tro, men jag tror han har roligt på jobbet för det mesta.

En annan entusiast har utvecklat Uppsala Internationella Gitarrfestival som för nionde gången kommer att starta om ett par veckor (9 oktober). Scenerna i UKK kommer att fyllas med gitarrister av alla slag, från klassiskt till flamenco och hårdrock. Mannen i fråga heter Klaus Pontvik, tidigare krögare i Ekocafeet på Drottninggatan. Han är egentligen agronom, men vi ska vara glada för att han släppte den karriären för att jobba med kulturen istället - där gör han absolut mer nytta.

Det finns fler som jag kan berätta om en annan gång, men det är fredag och det bör komma något evenemangstips.

Här kommer tre:
  • Våra lokala hockeyhjältar Almtuna spelar mot Karlskrona kl 19 ikväll. Borde vara en enkel match.
  • Det lilla Creperiet Lemoni på Svartbäcksgatan 19 har goda pannkakor med olika fyllningar att välja på. Ikväll 20.00 dessutom grekisk musik med Taximi som får maten att smaka godare.
  • Tredje tipset gäller en konkurrent till oss på Akademihotellet. Det är Clarion Gillet som har blues med Tomas Arnesen i sin trivsamma restaurang. Vi har ganska fullt i våra rum just nu så jag kan kosta på mig att göra reklam för en konkurrent. Men bara just denna gång.


Trevlig helg tillönskas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar