tisdag 5 juni 2012

Cowspotting

Jag bor cirka tre kilometer sydväst om min arbetsplats på Akademihotellet i Uppsala. Som tur är finns en bra cykelväg som går nästan ända fram - bara några vanliga gator måste jag cykla på. Det är en alldeles utmärkt början på dagen att få röra sig lite lagom ansträngande och andas frisk luft. Det tar mig tolv minuter om vinden är rätt.

Nu i vår har jag dessutom kunnat glädjas åt att en bonde i grannskapet placerat två av sina kor av rasen highland cattle i en hage som jag passerar. Det är två stora dräktiga och lurviga djur som får gå själva i hagen i väntan på att de ska kalva i sommar. Deras horn är enorma, luggen hänger ner över ögonen och de är väldigt fridsamma.

Jag skulle vilja framföra mitt beröm till Uppsala kommun som upplåter kommunal mark i stadens utkanter till bete åt får och kor. Det ger en härlig känsla av lantlig frid samtidigt som det gör att vi får hagmarker som hålls öppna med ekologisk mångfald. Uppsala är en bra stad att bo i på många sätt och vi som gärna tittar på kor när vi cyklar till jobbet har det bra här.

Imorgon firar vi nationaldagen och det kommer att sjungas, spelas och viftas med flaggor i Odinslund intill Akademihotellet. I Flustrets trädgård kan man på kvällen lyssna på Malmös reggaekung Kapten Röd och ikväll kan man strosa omkring och njuta av grönskan utmed Fyrisåns stränder. Kastanjerna blommar och det finns gott om uteserveringar, men långkalsonger kan vara bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar