måndag 6 augusti 2012

Historisk dag

Idag är det den sjätte augusti, det datum då kärnvapen för första och förhoppningsvis sista gången användes i krig. Här i Uppsala uppmärksammas Hiroshima-dagen med utsättning av brinnande lyktor på Fyrisån ikväll. Vi som lever i en fredlig del av världen behöver kanske påminnas om att världen fortfarande är full med vapen av alla slag och att vi ska glädjas åt vi har fått leva länge i fred.

Vädret kan bli ganska bra den här veckan så mitt tips till besökare är att strosa runt i stan, sitta ner på ett fint ställe och betrakta folklivet en stund för att sedan strosa lite igen. Läs gärna den förträffliga boken Långsamhetens lov av uppsalabon och religionssociologen Owe Wikström. Där blir man påmind om att det inte är säkert att man får ett bättre liv för att man försöker hinna med många saker i högt tempo. Att bara sitta och se sig omkring kan vara helt okej. Åtminstone lite då och då.

Hissbygget på Akademihotellet återupptas den här veckan och vi får kanske stå ut med lite störningar från byggfirman, men det är det värt - vi behöver en hiss.

Själv ska jag återuppta min regelbundna träning på Friskis&Svettis i Ekeby ikväll. Det är dags att få lite fart på kroppen efter att jag suttit och sett mig omkring en längre tid. Förhoppningsvis blir det samma styrkemedelpass som tidigare med Barbara Kowalska, favoriten bland gympaledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar