måndag 27 augusti 2012

Formtopp

Vi har just nu en formtopp på Akademihotellet: Den största bokningssajten Booking.com har en rankinglista och där finns vi nu på plats tre av 27 uppsalahotell och på den lika kända Tripadvisor tar vi förstaplatsen. Lägg till det att mitt senaste blogginlägg hade 819 läsare - åtminstone sidvisningar - så kan man säga (i all ödmjukhet) att vi troligen har en period av så kallat flow. Vi är förstås mycket glada åt uppmärksamheten och att vi har nöjda gäster.

När jag själv är ute och reser och söker härbärge har jag tänkt på att jag ofta letar efter något som liknar Akademihotellet: inte så stort, centralt läge med närhet till sevärdheter och en god frukost. Ett bra sätt att leta efter hotell som passar ens egen smak är just att använda alla de tjänster som finns på nätet där gäster har skrivit ner sina egna erfarenheter. Allt på nätet ska förstås tas med en nypa salt, men det brukar oftast stämma ganska bra.
Benny Andersson framför UKK i lördags kväll! Foto: Stewen Quigley

Formtopp hade de visst också på UKK (konserthuset i Uppsala) i lördags kväll då Benny Anderssons orkester spelade på en scen utanför huset och Vaksala torg fylldes med tusentals besökare som dessutom roade sig med att dansa. Skön augustikväll, svängig musik och glada människor som dansar - kan det bli bättre? Själv var jag bjuden på surströmmingskalas, som visserligen var väldigt trevligt, men jag hade gärna varit med på konserten.

Det behövs konserter av alla slag, teater, dans, skulpturer och alla möjliga andra kulturyttringar för att ge liv åt en stad. Jag själv tycker att det offentliga rummet ska användas mycket mer för att skapa roliga aktiviteter och mötesplatser för människorna i staden. En duktig gatumusiker till exempel kan få gågatan att stanna upp och bli tillfällig konsertlokal.

Igår kväll stod jag framför Domkyrkoplanen vid 21-tiden och tittade på teatergruppen som framförde krönikespelet Ur nattomhöljda tider i kvällsmörkret. Vädret var kanske inte prefekt, men det blir bra historisk teater när man utnyttjar den historiska miljön som kuliss. Spelet rekommenderas och jag behöver väl inte nämna att det finns ett utmärkt hotell bara två minuters promenad därifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar