tisdag 5 juli 2011

Hyr ut till en student!

Sommaren har kommit till Uppsala och lugnet när studenterna åkt härifrån infinner sig. Det blir tydligt för oss vanliga borgare att vi bor i en universitetsstad som präglas av det akademiska året. Nästa händelse som verkligen märks, särskilt i Akademihotellets omgivningar, är när de nya studenterna - recentiorerna - invaderar staden i slutet av augusti.

Man kan ana när man ser deras lite osäkra och förvirrade uppsyn att det är en stor händelse i livet att lämna sin familj och starta ett eget liv med egen bostad. Just bostadsfrågan är som de flesta vet ganska besvärlig för de nya studenterna. Det är alltid större efterfrågan än tillgång och den som är ute i god tid och kanske har egna kontakter har störst chans att hitta något som passar.

Det traditionella korridorboendet håller på att försvinna och när man idag bygger nya studentbostäder är det med egna kök och badrum. Det blir lite dyrare men man slipper konflikter med grannar som inte håller ordning omkring sig. Samtidigt finns det risk att det spontana umgänget och roliga korridorfesterna försvinner om alla har sitt eget. Det tror jag vore synd, den träningen i umgänget med grannar behöver alla.

Antalet studenter som skrivs in variererar som alla vet med konjunkturen, arbetslösheten, världsläget och säkert mycket annat. Därför vore det omöjligt att antalet studentbostäder alltid skulle kunna vara anpassat till efterfrågan. Det behövs lite tillfälliga lösningar. 

Därför vill jag uppmana alla uppsalabor som liksom jag själv har lite större bostad än jag behöver att hyra ut till en student. Helt säkert finns många lägenheter och villor med rum som kan hyras ut till en nyanländ student, medan de väntar på att komma fram i kön till vanliga studentbostäder. Man kan annonsera gratis på kårens webportal http://www.studentboet.se/. Och om studentens släktingar kommer på besök ger man dem tips på ett lämpligt hotell centralt i Uppsala, min blygsamhet förbjuder mig att avslöja vilket jag rekommenderar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar