måndag 27 juni 2011

Semestertider

När man jobbar på hotell - som jag gör - vänjer man sig vid att verksamheten pågår dygnet runt och nästan årets alla dagar. Vi på Akademihotellet hade tidigare en period på några veckor under juli som vi stängde hotellet, vi trodde att efterfrågan var för svag. För två år sedan provade vi att ha öppet hela säsongen och har nu bestämt att vi fortsätter med det.

Visserligen har vi inte så många kongresser och konferenser i staden på sommaren, men vårt läge är ju bästa tänkbara fär turisterna som strömmar till nu i juli och augusti, så det har varit bättre beläggning än vi vågade gissa.

Nu tänker jag själv vara lite ledig - även om jag tar med min dator - så det känns fint att värmen kommer just nu. En amerikansk gästforskare som kommit hit under flera somrar för att ansvara för kurser i Computer Science säger att han stormtrivs i den här stan på sommaren. Han gör långa promenader för att upptäcka alla fina områden som omger staden.

Den gamle vetenskapsmannen Linné gjorde också långa promenader med ett stort antal studenter i släptåg för att studera naturens fenomen. En av hans finaste stigar går söderut genom Hågadalen som jag tidigare nämnt i mina bloggar. Där finns idag både får och highland cattle som håller landskapet öppet.

När inte staden räckte till utvidgade han sina vandringar till andra delar av landet. En av dem gick norrut, den s k Lapplandsresan och där besökte han samerna och beskrev allt han såg utmed vägen. För egen del planerar jag också en lapplandsresa i slutet av juli, men med lite lägre ambitionsnivå. Fjälluften, friska bäckar och stora vyer räcker bra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar