fredag 30 november 2012

Adventstider

Som vanligt vid den här årstiden är jag fastkedjad vid min dator under ett antal dagar - budget 2013 ska planeras. I min värld innebär det att jag ser över våra kostnader och intäkter under året som gått och försöker göra en bra prognos på hur det kommer att utvecklas under 2013. Helst ska det också bli ett resultat som är positivt både för våra ägare och våra gäster.

Det finns mycket i mitt jobb som är betydligt roligare än det här, men samtidigt vet jag att det är helt nödvändigt att ägna mycket tid och möda åt sina siffror så att man har full kontroll på vad som händer. Jag försöker att undvika att svälja kameler och sila mygg, dvs jag ägnar väldigt lite tid åt frågan om hur mycket blommorna i våra kurslokaler får kosta och mer tid åt hur våra avtal med diverse leverantörer ser ut.

Fader Bach.
Nog om detta - det är veckans populäraste dag idag och Caprice-helgen är framför oss. För den oinvigde kan jag berätta att det är Orphei Drängars årliga spektakel i aulan som nu genomförs för femtionde gången - jubileum. Jag och familjen går på den sista föreställningen söndag kväll och vi har höga förväntningar.

Det mäktiga Juloratoriet av JS Bach kan man avnjuta i Domkyrkan söndag kl 18 och det brukar bli fullt, vilket det nog sällan är på en högmässa. Musiken drar bättre än predikan är min gissning.

Uppsala har fått årets första snötäcke och det kommer mer under helgen, så man kan passa på och bara gå runt och njuta av alla adventsljusstakar som lyser upp på kvällen. Akademihotellets egen tomte Annie har sett till så att alla ljusstakar och diverse andra julprydnader dammats av och placerats ut där de syns bäst. På mitt kontor står både minigran med ljus och adventsljusstake. Saknar nu bara en liten kyrka som spelar Stilla Natt.

Trevlig helg tillönskas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar