onsdag 14 november 2012

Klara Andersson på Regina

Soppteater är ett förnämligt sätt att tillbringa sin lunch på. Just återkommen från föreställningen Klara Andersson (in concert) på Reginas lilla scen - där man innan föreställningen får avnjuta en utsökt grön ärtsoppa -  måste jag dela mina intryck.

Andrea Geurtsen och Per Wickström
Spelet handlar kanske mest om livet som ung och förvirrad, hur man säljer sitt personliga varumärke, hur man uttrycker sina känslor i ett sms och hur man känner att livet rinner iväg. Dag Thelander har gjort de starka texterna och sjunger även själv en roll, men mest imponerar Andrea Geurtsen med sin starka närvaro, starka uttryck och framför allt klockren sång  och diktion. En föreställning som nog Kristina Lugn skulle tycka om, texterna flyter på och tar sig fram med täta växlingar mellan hopp och förtvivlan.

Som läsaren förstått har jag en svaghet för små scener och engagerade artister. Här får man båda och jag kan starkt rekommendera ett besök den 30 nov 11.45 när det blir nytt tillfälle att se spelet. Jag har inte ännu nämnt pianisten Per Wickström som gjort den underfundiga musiken som så fint följer texten i alla dess vindlingar. Han gjorde en mycket följsam och engagerad insats med perfekt kontakt med sångarna och ett dynamiskt pianospel. Skälet till att han kom sist är helt enkelt att han är anställd som administratör hos mig på Akademihotellet och vi är av naturen ganska blygsamma. Det bör man vara när man är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar