tisdag 30 april 2013

Våryrans dag: Valborg

Det märktes redan vid sjutiden när jag tog mig till hotellet - med bil denna gång - att den märkligaste dagen på året i Uppsala just börjat. Studenter med färggranna overaller sågs vandra mot en stunds vila i Rackarberget eller Flogsta. De har just avslutat firandet av Kvalborg och måste nu samla kraft för det traditionsenliga programmet på Valborg.

Mycket kretsar kring ätande och drickande samt i viss mån också skrålande. Champagnefrukost, sillunch med nubbe, osv ända fram till den stadiga dagenefter-frukosten på Finalborg, dvs 1 maj. Jag är glad att jag inte är student.
Vy från Akademihotellets gård. Ärkebiskopens flagga vajar.

Jag stod nyss på Akademihotellets gård och betraktade Gustavianums kupol och Domkyrkan. De har stått där i hundratals år och sett det mesta av studenternas upptåg och påhitt. Såvitt jag förstått av historien var det mycket värre förr när det gällde supande och urartade festtraditioner. Överklassens barn kunde bära sig åt lite som de ville utan att ordningsmakten kunde stoppa dem.

Polisen idag har bättre resurser och kan nog hålla ganska bra ordning för att firandet ska flyta på utan allt för stora risker. De allra flesta av studenterna är också goda medborgare och vill bara ha en rolig dag. Men på på 1600-talet fanns ett tusental studenter - nu är de trettiofemtusen. Vi önskar dem alla en härlig Valborg med mycket musik, dans och våryra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar