fredag 6 augusti 2010

Varumärket Uppsala

Om man vill att en plats ska bli känd som besöksort är det viktigt att det finns stora event som förknippas med staden. Rockfestivalen har gjort Hultsfred känt, även om den nu är avsomnad, Wagnerfestivalen har gjort Bayreut känt, för att ta ett par exempel.

Uppsalas största event - mätt i antal besökare - pågår just nu och det verkar vara stora artister och stor publik även i år. Yared Tekeste, som startat och driver Uppsala Reggaefestival ska ha mycket beröm för att att han varit uthållig och skicklig på att locka hit stora artister. Varumärket Uppsala blir starkare av att förknippas med populära festivaler och vi i besöksnäringen är beroende av dem.

Tur med vädret har de också, vilket förstås är viktigt för utekonserter med många tältande besökare. En del av dem litade inte riktigt på vädret och tog in på Akademihotellet för att få sova ostört och länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar