måndag 10 februari 2014

Kultur för hälsan

Som alla vet är kulturella upplevelser viktiga för att behålla god hälsa. Allra helst gäller det här för den sorts kultur som ger rysningar av välbehag och får en att glömma tid och rum. Och ärligt talat, hur ofta händer det?

Sara Dawn Finer som Sally Bowles
För min del händer det i stort sett aldrig framför TVn, även om man kan hitta många sevärda program och undviker reklamen. Däremot kan det hända när man på en konsert får höra musik som är välspelad, engagerad och går rakt in.
Musik man växt upp med brukar vara det viktigaste för de allra flesta, men det kan också hända när man hör musik från andra delar av kulturvärlden.

Musiken till musikalen Cabaret, till exempel, innehåller en del låtar som många känner igen. Uppsala Stadsteater sätter upp den i vår och jag har biljetter.

Historien utspelar sig, som bekant, i Berlin mellan världskrigen och det är mörka moln vid horisonten. Jag ser fram emot att få se och höra Sara Dawn Finer i en roll som jag tror passar henne perfekt. Hon sjunger mycket njutbart och bör avnjutas live.

Min rekommendation är alltså att man ska unna sig att gå på föreställningar och konserter som man tycker om - då lever man längre och lyckligare. Möjligen blir man fattigare, men rikare på upplevelser. Behöver man ta in på hotell i samband med besöket rekommenderar jag Akademihotellet - där bor man bra till rimliga priser. Och det mesta är nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar