måndag 7 november 2011

Småskaligt

Uppsala passerade alltså storstadsgränsen tvåhundratusen medborgare häromdan och dagens blogg handlar om vad som är bra med en storstad. För mig är Stockholm favoriten bland storstäder och dit åker jag ofta och gärna.

Ett av skälen till min känsla för Stockholm är den nostalgiska känsla från förr i tiden man kan uppleva när man strövar runt bland alla små butiker på Hornsgatan, Götgatan, runt Vasaparken, på Östermalm och faktiskt större delen av centrala staden. Skomakare, järnhandlare, skräddare, kaffebutiker och en lång rad av andra specialbutiker kan man hitta i de gamla kvarteren. Småskaligt, personligt om än inte särskilt låga priser.

Jag tror inte jag är ensam om att trivas i såna miljöer. Och det är inte bara en nostalgisk känsla, det handlar också om att vi har behov av småskalighet som är anpassad för oss människor. Det kan man inte säga att stormarknader och gallerior är. Där handlar det mest om att få oss att spendera våra pengar utan att egentligen få ut så mycket av det. Ofta stressiga miljöer och svårt att hitta någon som kan svara på frågor.

Min favorit bland radio- och tv-handlare i Uppsala - Allradio - ska stänga sin butik på Bangårdsgatan och flytta ut bland stormarknaderna runt Ikea, därför skriver jag dessa rader om behovet av små fackhandlare. Centrala Uppsala håller på att tappa lite av sin karaktär när små butiker inte går att driva längre och kvar blir bara restauranger och cafeer. Som tur är finns det också ett och annat hotell som är lite småskaligt kvar i kvarteren runt Domkyrkan. Dit hör Akademihotellet och det rekommenderas varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar